Artur Olender

Twarz

2010 r.

Desygnatem pojęciowym człowieka jest duch, i nie należy dać się wprowadzić w błąd faktem, że potrafi on także chodzić na dwóch nogach (Kirgiegard). Duch nie jest bytem, ale nie jest też niebytem. Przejawia się, a raczej objawia się w znakach, które nie są symbolami czy metaforami, ale są śladami. Te prowadzą ku obietnicy rodzącej nadzieję, że to, co prawdziwe jest percepcyjnie nieobecne. Tak wydobywa się pragnienie otwierajace człowieka na horyzont nieskończoności w proteście przeciwko teraźniejszości.

Ale, przede wszystkim, podążając tymi śladami, ufnie podążamy za kimś, kto tej obietnicy jest źródłem. Kto woła: „gdzie jesteś?“. I tęskni. Objawienie potrzebuje materii, w której mogłoby zamieszkać.

Levinas twierdzi, że zamieszkuje ono w twarzy człowieka. Twarz znaczy. Jest śladem. Jest tekstem bez kontekstu. Stąd ludzie mają twarze, a rzeczy wyglądy. Odkrycie w twarzy innego śladu ku obietnicy, jest odpowiedzią na pytanie „gdzie jesteś?“. Stąd spotkanie z drugim otwiera nas na prawdę. Prawdę o nas. To kim jestem dla drugiego człowieka jest rozstrzygające dla tego, kim jestem sam dla siebie.

Twarz jednak jest naga, bezbronna (Levinas). Dowodem na to jest fakt, że ludzie, aby to ukryć, przywdziewają maski. Ich zródłem jest lęk przed innym. Maski są dla innych, ale zarazem z ich winy: „macie mnie takiego, jakim chcecie mnie mieć, a więc nie macie mnie naprawdę – sami temu jesteście winni“. Maska to wygląd człowieka przez okno kryjówki (Kępinski).

Inny reprezentuje tu zło, które chce nas skrzywdzić. Ale zło nie jest w nas, jest pomiędzy nami. Inicjacją otwarcia na prawdę jest zrozumienie, dotknięcie przestrzeni zła i demaskacja kłamstwa – a w następstwie odkrycie w innym śladu. Śladu pozostawionego dla nas.

Ale czy otwarcie na prawdę zawsze nas uszczęśliwia? Czy prawda jest wciąż prawdą jeśli prowadzi do cierpienia? Kiedy pojawia się cierpienie, trzeba podać swoje imię – powie Merton. Czy nasze imię to tylko ułuda, metafora, motyl? Czy na końcu drogi po śladach czeka nas dobro czy płaczący anioł? Albo może nieskończony błękit?

Czytając Tishnera i sącząc wino,
2 kwietnia 2009 w Krakowie

1. Autentycznie żyć
2. Ze mną tu
3. Niebieska krew
4. Promyczek
5. Walk in rain
6. Dla Heli
7. Rzeka
8. Cztery pory mroku
9. To nie sen
10. Golgota
11. Który jest
12. Okno
13. Twarz
14. Tyle
15. Pozostanie tylko but
16. Brzoza

Artur Olender – kompozycje (za wyj. 7), teksty i śpiew
Krzysztof Cyran – gitary, mandolina, kierownictwo muzyczne
Piotr Grodecki – gitary elektryczne
Dawid Rudnicki – instr. klawiszowe
Paweł Solecki – fagot, ludowe instr. dęte
Witalij Iwanow – saksofony
Michał Braszak – gitara basowa
Wojciech Famielec – gitara basowa (8,9,10,14)
Gertruda Szymańska – instr. perkusyjne
Grzegorz Fieber –perkusja

Chórki
Ada Bujak, Joanna Trafas, Paweł Solecki
Sekcja dęta
Władysław Grochot – trąbka, Witalij Iwanow – saksofon, Robert Szczerba – puzon

Gościnnie udział wzięli:
Paweł Orkisz – śpiew
Antoni Krupa – harmonijka ustna
Wojciech Marcinowski – skrzypce
oraz Chór Rodzinny w składzie: Bartosz i Monika Olender, Zuzia, Gabrysia, Kubuś i Ewa Gaweł, Helenka i Małgorzata Majewska, Mateusz Kwiecień

W utworze nr 6 wykorzystano cytat z wiersza Wisławy Szymborskiej.
Kompozytorem utworu nr 7 jest Garth Brooks.

Realizacja: Aleksander Wilk, STUDIO 2002, styczeń – kwiecień 2010

Artur Olender – Twarz
Artur Olender – Twarz
Artur Olender – Twarz
Artur Olender – Twarz
Artur Olender – Twarz

Piotr Damasiewicz & Dominik Wania

The Way, The Truth, and The Life – According to Artur Olender

2023

Buen Camino

Noc Ciemna

2023 r.

Buen Camino

Warto żyć

2022 r.

Buen Camino

2019 r.

Artur Olender

Droga

2017 r.

Artur Olender

Snu cień

2012 r.

Artur Olender

Twarz

2010 r.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Strona wykorzystuje wyłącznie cookies niezbędne do jej prawidłowego działania, w tym analizy i monitorowania ruchu na stronie (m.in. Google Analytics). W tym celu strona wykorzystuje także tzw. dane eksploatacyjne. Zgodę na korzystanie z cookies wyrażasz za pomocą ustawień przeglądarki na Twoim urządzeniu
Czytaj więcej Akceptuj